Fobia sau anxietatea sociala
 

Fobia sociala se caracterizeaza printr-o frica accentuata si persistenta, care apare atunci cand persoana se afla sau anticipeaza posibilitatea expunerii la situatii sociale obisnuite.

Persoana care sufera de fobie sociala se teme ca infatisarea, comportamentul sau propria performanta vor fi criticate, dispretuite sau evaluate negativ de catre ceilalti.

In general, ea are asteptari mari de la sine si este foarte autocritica. 
Doreste sa produca o impresie pozitiva asupra celorlalti, dar se teme ca intr-un anumit context social se va pune intr-o postura stanjenitoare, creand impresia unei persoane stupide, lipsite de inteligenta, incompetente, slabe sau anxioase.
Prin urmare, ea are tendinta de a fi exagerat de vigilenta atunci cand se afla in preajma altora, pentru a evita comiterea unei greseli sau a unei actiuni umilitoare.

Fobia sociala este cea mai comuna dintre tulburarile de anxietate. Tulburarea se instaleaza de obicei la sfarsitul copilariei sau adolescentei si evolueaza spre cronicizare. Daca nu este tratata, fobia sociala va avea ca rezultat o scadere semnificativa a functionarii sociale a persoanei, cu repercusiuni grave in viata profesionala si intima.

Cand apare si cum se manifesta fobia sociala?

Situatiile cele mai frecvente in care apare fobia sociala sunt:

  • sustinerea unui discurs sau vorbitul in public

  • participarea la petreceri, la intruniri sociale sau la ceremonii publice

  • sustinerea unui interviu pentru angajare

  • exprimarea opiniilor intr-o sedinta sau intr-o intalnire

  • initierea unei conversatii sau a unei intrevederi cu cineva

  • abordarea unor figuri autoritare

  • comiterea unei greseli in public (de exemplu, pronuntarea gresita a unui cuvant)

  • efectuarea unor activitati intr-un loc aglomerat sau in spatii publice etc. 

O persoana care sufera de fobie sociala se teme ca nu va putea controla aparitia simptomelor care pot fi observate de catre ceilalti si care ar putea genera evaluari negative, cum ar fi: tremuratul, imbujorarea, transpiratia excesiva, expresia faciala incordata, dificultatile de vorbire (balbaiala, incapacitatea de a gasi cuvantul potrivit, imposibilitatea de a spune ceva) sau declansarea unui atac de panica.

Ea incearca sa isi ascunda anxietatea si sa impiedice evaluarea negativa, recurgand la diverse comportamente de cautare a sigurantei:

  • evitarea contactului vizual

  • controlarea reactiilor fizice printr-o postura rigida

  • folosirea fardului abundent pentru a masca inrosirea fetei

  • memorarea frazelor care urmeaza sa fie rostite intr-o interactiune sociala

  • oferirea de raspunsuri scurte intr-o conversatie si evitarea comentariilor polemice

  • parasirea rapida a situatiei sociale, pretextand ca este prea cald in incapere sau ca nu se simte bine.

Adesea, aceste comportamente atrag atentia celorlalti si sunt interpretate intr-o maniera negativa.

Cauzele fobiei sociale

Fobia sociala apare datorita activarii unor convingeri dezadaptative referitoare la imaginea de sine, la pericolul pe care il reprezinta expunerea la diverse interactiuni sociale si la propriile abilitati de a face fata acestor situatii:

  • convingeri despre sine („Sunt plictisitor.”, „Nu sunt o persoana placuta.”, „Sunt stupid.”, „Sunt incompetent.”, „Sunt inferior.”, „Sunt slab si neindemanatic.”, „Fac o impresie negativa atunci cand sunt in societate.”)

  • convingeri despre ceilalti („Oamenii observa si critica defectele sau slabiciunile celor din jur.”)

  • convingeri despre consecintele evaluarii negative („Este o catastrofa sa te faci de ras in fata altora.”, „Daca oamenii ar crede ca sunt stupid sau incompetent, consecintele ar fi ingrozitoare.”)

  • convingeri despre standardele de performanta sociala („Nu trebuie sa las sa se vada niciun semn de slabiciune.”, „Trebuie sa fiu inteligent, agreabil si competent, in orice situatie sociala.”)

  • convingeri despre efectele observabile ale anxietatii ("Daca ma inrosesc sau transpir, oamenii vor crede ca este ceva in neregula cu mine.”, „Anxietatea este un semn de slabiciune si de pierdere a controlului.”)

Dupa ce expunerea la o situatie sociala inceteaza, persoana care sufera de fobie sociala incepe deseori o analiza si o evaluare a performantei sale sociale. Acest proces ruminativ conduce la sentimente de rusine in legatura cu intalnirile din trecut, intareste convingerile negative despre sine, accentueaza anxietatea privind contactele sociale viitoare si creste tendinta de a evita interactiunea sociala.

Efectele terapiei cu remedii florale Bach in tratamentul fobiei sociale:

  • reduce anxietatea, frica de esec si teama de evaluarile negative

  • diminueaza sentimentele de rusine sau de inferioritate si creste stima de sine

  • modifica convingerile eronate referitoare la gravitatea amenintarii sociale si creste increderea in capacitatea de gestionare a situatiilor noi

  • scade tendinta de evitare a situatiilor sociale si amelioreaza functionarea in societate.


Iata cateva remedii florale Bach indicate in tratamentul fobiei sau anxietatii sociale:

  • Mimulus diminueaza frica de expunere la situatiile sociale si teama de evaluarile negative

  • Pine reduce tendinta de autocritica si sentimentul dureros de rusine sau de culpabilitate

  • Larch diminueaza sentimentul de inferioritate si creste increderea in propriile abilitati sociale

  • Crab Apple deplaseaza atentia de la propriile simptome sau defecte minore

  • Rock Water diminueaza standardele rigide de performanta sociala si permite o mai mare acceptare a nevoilor si limitelor personale

  • White Chestnut reduce procesul ruminativ, ingrijorarea si gandurile intruzive nedorite

  • Rescue Remedy se recomanda in situatiile sociale care genereaza atacuri de panica cu simptome vegetative (palpitatii, tremuraturi, senzatie de lesin sau de greata, ameteli, slabiciune intensa etc.)


Tratamentul cu remedii florale Bach este un tratament personalizat si implica prepararea unei sticlute de tratament cu un amestec de maxim 7 remedii florale, din care se administreaza cate 4 picaturi de 4 ori pe zi.

Durata tratamentului variaza in functie de severitatea si vechimea simptomelor, precum si de reactia de raspuns individuala, in tulburarile emotionale cronice fiind necesare cel putin 3-4 luni de tratament.

Ai identificat remediile florale de care ai nevoie?
Comanda o combinatie personalizata de remedii florale Bach!

Ai nevoie de sfatul unui specialist in terapia cu remedii florale Bach?
Programeaza-te la o consultatie! 

 

*Tratamentul cu remedii florale Bach este complementar si nu inlocuieste asistenta medicala calificata sau consilierea psihologica profesionala. Rezultatele pot diferi de la persoana la persoana si depind de durata tratamentului, de frecventa administrarii si de reactia de raspuns individuala. 
close cart

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse

close

A fost adaugat la Favorite!